מערכת רמקולים ומגבר לבית

בואו נודה בכך, כיום מערכת רמקולים ומגבר לבית היא כבר לא מותרות. בימינו אין בית שלא כולל מערכת שמע מתוחכמת כלשהי, ולמען האמת – אין באמת סיבה שלא תהיה לכם בבית מערכת סאונד מעולה, שכן המחירים כיום הם כבר לא גבוהים במיוחד.

פרמטרים לבדיקה לגבי מערכת רמקולים ומגבר לבית

לפני שיוצאים לקנות, חשוב לדעת אילו סוגי רמקולים ואיזו מערכת מתאימה לכם. פרמטרים שחשוב לשים אליהם לב הם גודל החדר שלכם, וסגנון המוזיקה העיקרי אליו אתם מתכוונים להאזין.

גודל החדר

הגודל הוא פרמטר חשוב ביותר בבחירת מערכת סטריאו טובה, חשוב מאוד להתאים את הרמקול לגודל החדר וזאת על מנת למנוע בעיות אקוסטיות שיגרמו לרמקול להישמע שלא במיטבו. בעיה נפוצה היא בס מהדהד ומודגש במקרים בהם הרמקול גדול מדי ולא מתאים לחדר.

יש לקחת בחשבון גם כי רוב הרמקולים עובדים בצורה מיטבית אם מעמידים אותם במרחק מינימלי של 30-50 ס"מ מהקיר הקרוב ביותר. מרחק קטן מזה יבליט את הבס על חשבון תדרים אחרים.

לחדר שינה ממוצע מומלץ, לרוב, לבחור רמקול המוצב על מדף (רמקול מדפי). ניתן גם להתאים רמקול ריצפתי קטן עד בינוני, אך קחו בחשבון כי אם בחירתכם תהיה רמקול ריצפתי אתם צפויים לצאת למסע איזון אקוסטי שיכול לכלול פתרונות אקוסטיקה שונים כמו הצבת ספוגים בפינות החדר.

אפשרות נוספת לשקול היא התקנה של רמקולים שקועים בתקרה או בקיר, אשר יכולים, בתלות ברמת האקוסטיקה של הקירות (קירות גבס נחשבים פחות אקוסטיים מקירות בטון או לבנים, למשל) להיות פתרון מעולה, וגם לחסוך במקום.

רמקולים ומגבר לבית
רמקולים ומגבר לבית

רמקולים ומגבר לבית

סגנון המוזיקה

סגנון המוזיקה אליו אתם מאזינים הוא אולי הפרמטר החשוב ביותר בבחירת מערכת סטריאו ויש להתייחס אליו בכובד ראש. שכן לא כל מערכת הגברה ביתית מסוגלת להתמודד בצורה שווה עם סגנונות מוסיקה שונים.

למשל, אדם שנוהג להאזין למוסיקה קלאסית קלה או ג'אז עדין – יבחר ברמקול מאוזן ומפורט ולעיתים יסכים לוותר על תחום התדרים הנמוך.

לעומתו, מי שמאזין למוסיקה אלקטרונית או רוק כבד, לא יהיה מוכן לוותר על רמקול ש"יבעט לו בבטן" בכל מכת תוף באס (Bass Drum), ויהיה לו חשוב שהמערכת תוכל לנגן בעוצמה גבוהה כשצריך.

על אילו נתונים להסתכל?

הספק – מיתוס נפוץ – ההספק (Watt) לא תמיד קריטי. רוב הצרכנים מסתכלים על המפרט הטכני של הרמקול ומייחסים חשיבות גבוהה מידי למושג וואט.

התנגדות הרמקול (עכבה) – עכבה מהווה פרמטר חשוב ביותר. היא נמדדת ביחידות אום – Ω, ומהווה נתון לא אינטואיטיבי. שכן רמקול עם התנגדות ממוצעת של 4 אום יהיה קשה יותר להנעה מאשר רמקול בעל התנגדות ממוצעת של 8 אום, מה שיגרום למאמץ גדול יותר של המגבר.

עכבה שכתובה בנתוני הרמקול הינה עכבה ממוצעת, לדוגמא, רמקול שבנתוניו רשום נתון של 4 אום יכול לנוע בפועל בין עכבה של 8 אום ועד עכבה של 2 אום. ב-2 אום, הרמקול זקוק למגבר חזק בעל יכולת אספקת זרם גבוהה.

איך נדע האם רמקול הוא אכן בעל עכבה "קלה" של 8 אום כפי שכתוב בנתוני היצרן? נקרא על הדגם בביקורות של גולשים בפורומים, נתייעץ עם מי שמכיר את הרמקול וכמובן נבדוק אותו עם ציוד ההגברה שנרצה לשדך לו.

נצילות DB (דציבל) – מהווה גם כן פרמטר חשוב. רוב הרמקולים נעים בין 88 ל- 91 DB. נצילות מנבאת לנו את עוצמת הצליל שניתן להוציא מהרמקול בווליום מסויים. לדוגמא, אם נכוון את חוגת הווליום לרבע סיבוב, רמקול בעל נצילות 91DB ישמיע צליל חזק יותר בהשוואה לרמקול בעל נצילות 88DB.

רמקול בעל נצילות פחותה מ- 88 מתחיל להחשב לרמקול פחות ידידותי להגברה, אלא אם העכבה שלו מעל 4 אום, ואז הוא יעבוד יותר טוב ולא ייאמץ את המגבר. חשוב לציין שאין קשר בין איכות הרמקול לנצילותו, אך פרמטר זה יכול להקשות או להקל עלינו בבחירת ההגברה.

רמקול סנטר
רמקול סנטר

מערכת רמקולים ומגבר

שידוך של מערכת סאונד נכונה לבית

בשונה מתחום הריהוט, שבו מספיק שהוא יתאים למידות החלל ולסגנון העיצוב שלו, הרי שבחירה והתאמה של מערכת סאונד לבית, מורכבת יותר. לעתים, שירותי הייעוץ לצורך התאמת הסאונד לבית, עולה יותר ממערכת הסאונד עצמה.

מצד שני, אם תטעו בהתאמה, הרי שלא יספיק שתשלמו ממיטב כספכם עבור מערכת קולנוע ביתית מפוארת, רמקולים יוקרתיים שקועים בקירות ובתקרה. מערכת שלא תותאם לגודל החלל, תספק תוצאה שתהיה הרבה יותר גרועה מאשר אם תסתפקו ברמקולים בינוניים וזולים, שמתאימים לחלל שבו אתם ממקמים אותם.

טעות נפוצה היא שאנשים קונים רמקולים חזקים מדי, כאילו הם הולכים לעשות כל ערב מסיבה בבית, ובכלל אין להם צורך בהם, והסאונד נשמע הרבה פחות טוב מאשר אם היו מתאימים את הרמקולים לגודל הסלון שלהם.

עבור התקנת מערכת קולנוע ביתית בסלון, תמיד כדאי לבחור מערכת שתתאים לצרכי החלל, ולתכנן את תצורת ומיקום הרמקולים כך שפיזור הסאונד יהיה מיטבי.

הצטרפו אלינו בעמוד הפייסבוק

Rate this post

קבל עוד היום הצעת מחיר למערכת מקצועית:

מערכות הגברה לעסקים

מערכות הגברה לבית הפרטי

קולנוע ביתי מקצועי

מערכות מולטימדיה לעסקים

סגור

כבר ראית ושמעת הכל...?

מגיעה לך מאתנו שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון מולטימדיה בול בשבילך!

Open chat
שלום וברכה,
אני אלי, הבעלים של א.א. מערכות. אני כאן לעזור..