מה עדיף: מקרן קול או רמקול סנטר? ובכן, תלוי לאיזה שימוש, ואיזו מערכת תרצו להרכיב בבית. מה שמתאים לסאונד של מערכת קולנוע ביתי לא בהכרח יהיה איכותי באותה רמה עבור מערכת שמע עבור מוזיקה.

בשנים האחרונות חלו שינויים רבים בעולם האודיו, לא עוד מוזיקה מתקליטים או אפילו תקליטורים (Compact Discs – CD). כיום, מוזיקה מגיעה אלינו בהזרמה ישירה דרך האינטרנט – You-Tube, Amazon, iTunes או Spotify. הכל מוזרם ישירות למכשירי השמע שלנו.

בדומה להתפתחות הטכנולוגית ברמת המקור (החלק ממנו מגיעה המוזיקה או התמונה), גם ברמת יחידות הקצה חלה התקדמות.

אם בשנים עברו אדם שרצה להכניס לביתו מערכת קולנוע ביתית היה צריך לארגן לעצמו חדר מיוחד בבית אשר בו ייכנסו מגבר גדול וסט רמקולים הכולל חמישה, שישה או שבעה רמקולים פלוס סאב וופר, כולל חיווט לחיבור הרמקולים לרסיבר.

היום לא חייבים להסתבך עם חיווט מסורבל וקדיחה בקירות הבית בשביל להעביר את הכבלים.

מה זה מקרן קול?

מקרן קול (או סאונדבר) הוא למעשה יחידה מרכזית אחת הכוללת בתוכה מספר רב של רמקולים (או בשפה המקצועית דרייברים – היחידות אשר מרכיבות את הרמקולים) אשר ארוזים בצורת חרוט מלבן או צינור ארוך ומלווים בדרך כלל עם סאב וופר להשלמת התדרים הנמוכים.

מקרן קול VS רמקול סנטר

מקרן קול בתוספת סאבוופר להשלמת התדרים הנמוכים, ושני רמקולים לויניים להשלמת צלילי הסראונד.

הרעיון שעומד מאחורי כל מקרן קול הא עיקרון פיזיקלי של החזרי צליל אשר מתרחשים בחדר האזנה, בין אם מדובר במערכת הגברה ביתית סטנדרטית ובין אם מדובר במקרן קול. כפי שאתם ודאי יודעים צליל יוצא מן הרמקול ומגיע לאוזניים שלנו כגל. הגל יכול להגיע מן הרמקול עצמו, או להיות מוחזר מהקירות.

כך כאשר המהנדסים של חברת ימאהה Yamaha יצרו את מקרן הקול הראשון הם תכננו אותו כך שכאשר יחידת ההגברה מונחת אל מול המאזין הצליל הבוקע ממנה יעטוף את המאזין וישתמש בקירות סביבו בכדי להחזיר את גלי הקול אליו וכך הוא יחשוב וירגיש שיש מספר רמקולים סביבו.

כפי שאתם ודאי מבינים לכל דבר יש את היתרונות והחסרונות שלו, מקרני הקול בהגדרתם אינם באמת באים להחליף מערכות קולנוע ביתיות או מתיימרים להשתוות אליה. הם באים לענות על צורך של אנשים לא להכביד על סלון הבית בציוד גדול ובו בעת לשמור על איכות צליל טובה עד טובה מאוד.

רמקול סנטר – יתרונות וחסרונות

ראשית, חשוב להדגיש כי הבעיה העיקרית עם מקרני הקול השונים היא שיש צורך להציבם בנקודה בה ישנם לפחות שני קירות צדדיים וקיר אחורי במרחקים שווים, אחרת אפקט הצליל התלת מימדי אשר מדמה סט של כמה רמקולים יפגע.

התקנת מערכת קולנוע ביתית מורכבת ממספר רמקולים מסוגים שונים. מספר הרמקולים מתואר בספרות מופרדות בנקודה, המספר משמאל לנקודה מציין את כמות הרמקולים, והמספר מימין לה מציין את הסאב-וופר. למשל: הרכב שמתואר ע"י 5.1 מכיל חמישה רמקולים (שניים קדמיים, שניים אחוריים וסנטר) ועוד סאב-וופר.

בעוד שישנן מערכות המכילות יותר מסאב-וופר אחד, על פי רוב מערכת ביתית תכיל סאב-וופר בודד, לכן המספר מימין תמיד (ובכן, כמעט תמיד) יהיה 1. מערכות המכילות שישה רמקולים מכילות שני רמקולי סנטר, והן יוצאות דופן בכך (7.1 מציין שני קדמיים, שני אמצעיים ושני אחוריים בתוספת סנטר).

הרמקול המרכזי (סנטר) מעניק לאנשי הסאונד יותר גמישות בכל הקשור לאופן שבו הבמה הקדמית "מעוצבת". היחס שבין הסאונד שנמצא בצד שמאל/ימין לפתע הופך לצד ימין/אמצע/שמאל באופן אבסולוטי וזה מאפשר לעשות דברים כגון הפרדה בין הדיאלוג למוזיקה ברמקולים עצמם.

חשוב לזכור כי בעוד שרמקול הסנטר הוא אמנם רמקול שבדר"כ משתמש בטוויטר זהה ובוופרים דומים לאלו של הרמקולים הקדמיים מאותה הסדרה, בפועל מדובר על סוגי רמקולים שונים לחלוטין.

הסנטר כולל תיבה שונה, וופרים/טוויטרים בסידור שונה, קרוסאובר (מפצל תדרים) שונה, פיזור סאונד שונה, רגישות שונה, עכבה שונה, מיקום שונה ובעצם אחראי על סוג אודיו שונה לחלוטין מאשר שאר הרמקולים.

רמקול סנטר
רמקול סנטר

מערכת סאונד הכוללת רמקול סנטר וסט רמקולים לויניים

אז נשאלת השאלה: למי מתאים סאונדבר ולמי מתאימה מערכת מלאה?

אם אתם כאלה שהעיצוב חשוב לכם ואינכם רוצים להעמיס את הסלון שלכם ברסיבר ובסט רמקולים שלם, אולם אתם עדיין רוצים ליהנות מאיכות צליל טובה בסלון בין אם זה בסרטים ובין אם זה במשחקי קונסולה או מחשב, וכל זאת בלי הבלאגן של הכבלים ומקום מיוחד זה כנראה המוצר בשבילכם.

מאידך אם אתם כאלה שאיכות הצליל היא זו שמדברת אליכם ואתם רוצים ליהנות מכל צליל וצליל ולהרגיש את החדר רועד ממוזיקה איכותית במיוחד ואין לכם בעיה של מקום או אסטטיקה (ביצענו כבר התקנת מערכות קולנוע ביתיות מהממות), אז מערכת קולנוע ביתית או סטריאו קלאסית היא הפיתרון המתאים עבורכם.

כעת נותר להחליט, בהתאם למיקום בחלל שבחרתם, מה להתקין.

אתם מוזמנים לעקוב אחר עמוד הפייסבוק שלנו

Rate this post

קבל עוד היום הצעת מחיר למערכת מקצועית:

מערכות הגברה לעסקים

מערכות הגברה לבית הפרטי

קולנוע ביתי מקצועי

מערכות מולטימדיה לעסקים

סגור

כבר ראית ושמעת הכל...?

מגיעה לך מאתנו שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון מולטימדיה בול בשבילך!

Open chat
שלום וברכה,
אני אלי, הבעלים של א.א. מערכות. אני כאן לעזור..