תכנון מערכת סאונד לקולנוע ביתי

קולנוע ביתי מבטא באופן הטוב ביותר את מה שאתם רואים בטלוויזיה, החל מאיכות הצפייה שלכם ועד רמת הסאונד המתקבלת. בשונה מטלוויזיית LCD מקרית, מערכת קולנוע ביתי לוקחת את חוויית הצפייה שלכם אל המעלה הבאה והופך אותה לאיכותית כמו בבתי קולנוע של ממש.

סאונד לקולנוע ביתי
סאונד לקולנוע ביתי

ברור, טלוויזיה טובה או מקרן ומסך הקרנה הם הבסיס עבור מערכת קולנוע ביתית חוויתית. עם זאת, חשוב לשים לב גם לשאר מרכיבי המערכת, אם נסתכל על מערכת קולנוע כמו על מחזמר בתאטרון אז- מסך הטלוויזיה היא הבמה, ומערכת הסאונד ההיקפית היא כל השאר – החל מהאווירה ועד הצליל והמוסיקה. הקסם האמיתי מאחורי מערכות הקולנוע הביתי הוא אודיו והשמע הוא מה שאתה צריך כדי ליצור מערכת קולנוע ביתי אמיתית בבית שלך.

איך לבחור מערכת סאונד לקולנוע ביתי

ראשית, נתחיל מהעובדה שרמקולים הם האלמנט החשוב ביותר במערכת הסאונד, הם יקבעו באיזה מגבר או רסיבר נרצה להשתמש, והם יקבעו את איכות הצליל ואת איכות האפקטים הקוליים שנקבל.

כמובן שרמקולים גדולים הם בדרך כלל בעלי הספק גבוה יותר, ודורשים יותר כוח מהמגבר בהתאם, אך הדבר לא תמיד נכון, ויש חשיבות לאלמנטים כמו נצילות הרמקול וטווח התדרים שלו. בנוגע לטווח התדרים, אין ספק שככל שהרמקול גדול יותר כך טווח התדרים שהוא יפיק גדול יותר, אין מקום לתדרים הנמוכים ברמקול קטן.

בדרך כלל, מערכות קולנוע ביתי מסורתיות מכילות לפחות 5 רמקולים:

  • רמקול סנטר – זהו רמקול אשר מספק את התדרים הממוצעים (mid-range) וממוקם בדרך כלל מתחת או מעל למסך (הסבר: הקול האנושי, הדיבור, נובע בד"כ מרמקול הסנטר, ולכן עדיף למקם אותו מתחת למסך על מנת שהקול ינבע מאיפה שהדמות נמצאת).
  • 2 רמקולים קדמיים – ממוקמים, כמובן, בקדמת החלל, ותפקידם לספק את כל טווח הצליל, לכן אלו בדרך כלל הרמקולים הגדולים יותר (פיזית). בדרך כלל ממקמים אותם בשני צידי החלל, בקצוות.
  • 2 רמקולים אחוריים – ממוקמים מאחורי המושבים, תפקידם לספק את הצליל ההיקפי (Surround sound), ולתת תחושה שהצופה "נמצא בתוך" הסרט ושומע כל דבר מהכיוון שממנו הוא מגיע. אלו בדרך כלל הרמקולים הקטנים יותר.

על התצורה הבסיסית לרוב נוסף רמקול נוסף, אשר נקרא סאב-וופר ותפקידו לספק את הצלילים הנמוכים. לרוב תראו מספרים שנראים כמו 5.1, 6.1 או 7.1 – אלו מספרים המציינים את כמות הרמקולים ואת העובדה כי קיים רמקול סנטר אחד.

רמקולים לקולנוע ביתי
רמקולים לקולנוע ביתי

 

בטכנולוגיית הסאונד המתקדמת, Dolby Atoms, ישנם רמקולים קטנים נוספים במרכז החלל בשני הצדדים, על מנת לתת יותר סאונד היקפי ולהדגיש את האפקטים המיוחדים של הצליל.

סט רמקולים לקולנוע ביתי – מה עדיף

כאשר מדברים על שמע ואודיו – רמקולים לקולנוע ביתי הם הבסיס לכל! הכי הגיוני לבחור תחילה את הרמקולים אותם נרצה להרכיב למערכת שלנו ולאחר מכן בהתאם להספקים הנדרשים נבחר את הרסיבר או המגבר המתאים.

כמו כן מספר הרמקולים הוא חשוב, על פי מספר הרמקולים נחליט באיזה רסיבר לבחור לפי מספר הערוצים שלו, וכאשר קונים רסיבר חדש כמובן שנעדיף את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר במערכות הקולנוע בכלל: Dolby Atoms – אם כי הטכנולוגיה דורשת תוספת של רמקולים שישמשו לאפקטים.

עד לפני כעשור, הרוב המוחלט העדיפו רמקולים קטנים יותר. אך במרוצת הזמן, רבים החלו לרכוש רמקולים לפי איכות השמע והצליל שלהם, רמקולים רצפתיים גדולים בניגוד לרמקולים מדפיים או רמקולים שקועי קיר בדרך כלל ישמעו טוב יותר, חזקים יותר הודות לתיבת התהודה שלהם. אבל בכל מקרה בסופו של דבר כאשר אתם בונים את מערכת הקולנוע שלכם, הכל תלוי בהעדפות האישיות שלך ולעיצוב החדר.

כיום, קיים מגוון רחב של עיצובים, צבעים שונים וצורות שונות עבור כל הרמקולים השונים. עניין העיצוב נכנס באופן מאד משמעותי לתודעה הצרכנית בישראל, ואיתו הגיעו אלמנטים חדשים גם לעולם מערכות הקולנוע הביתי. חלק יעדיפו רמקולים שקועים בקיר, ואילו אחרים ירצו שהרמקול ישמש אלמנט עיצובי בחלל ויבחרו אחד שיתאים לכך.

רסיבר לקולנוע ביתי – מתי צריך אחד

התשובה הפשוטה היא – תמיד כן. רסיבר, או מגבר, הוא האלמנט החשוב ביותר במערכת סאונד ביתית, קל וחומר במערכת סאונד לקולנוע ביתי. גם אם זהו האלמנט האחרון שנוסיף למערכת, אין לוותר עליו.

רסיבר לקולנוע ביתי
רסיבר לקולנוע ביתי

אפשר לשמוע הרבה סיפורים על טכנולוגיה מתחדשת כך שרמקולים קטנים נשמעים בדיוק כמו גדולים ולא זקוקים למגבר גדול. אבל בסופו של דבר שום דבר לא יכול לעבוד על האוזן האנושית, לכן הגברה היא ללא ספק עדיין הפרמטר החשוב ביותר במערכת הסאונד.

אם הסתכלתם על מגברים עד כה, או על רסיברים, בוודאי ראיתם נתוני הספק אשר נמדדים ב-Watt, זוהי יחידת המידה להספק. סביר גם להניח שנתקלתם במונח RMS, כאשר מדובר בהספק אשר המגבר מסוגל לספק או בהספק שצורך רמקול.

RMS הם ראשי תיבות של Root Mean Square, והכוונה היא להספק שהמגבר יכול לספק (או הרמקול יכול לצרוך) לאורך זמן באופן יציב וקבוע. רמקול עם הספק של 50W RMS יכול לעמוד בהספק כזה לאורך שעות ארוכות ולהמשיך לספק צליל באיכות גבוהה, באותה צורה – מגבר שמספק 50W RMS יכול לספק את אותם 50 וואט במשך שעות רבות.

למעשה, הספק משפיע רבות על חיבור הרמקולים לרסיבר, שכן אם המגבר אינו מסוגל לספק את ההספק של הרמקול זה אולי יגרום לניצול נמוך של הרמקול, אבל אם ההיפך הוא הנכון אנחנו עשויים לגרום להרס של הרמקול.

מגבר לקולנוע ביתי – מה הוא מוסיף

המגבר הוא בעצם ה"מוח" של מערכת ההגברה כולה. התפקיד שלו הוא לקבל את השמע מהמקור (בדרך כלל הממיר, אם מדובר בשידורי טלוויזיה) ולחלק אותו לכלל הרמקולים במערכת.

מגבר לקולנוע ביתי
מגבר לקולנוע ביתי

בשביל לבחור מגבר לקולנוע ביתי צריך להגדיר מראש מה הם הצרכים שלי מהמגבר. שאלות כמו:

כמה רמקולים אני רוצה לשמוע 5.1/7.1 ? כמה חללים של שמע אני רוצה להחזיק? האם יש לי אזור נוסף לשמוע מוזיקה? מה היא עוצמת הרמקולים שברשותי? האם חשוב לי שתהיה אפליקצית שליטה מרחוק? האם חשובים לי חיבורים אלחוטיים?

כל אלו שאלות שיגדירו את התכונות החשובות לנו במגבר לקולנוע ביתי, והן חשובות להגדרת איזה רסיבר לקולנוע ביתי נרצה לרכוש. חשוב לזכור שאמנם המגבר הוא היחידה החשובה, אשר שולטת בכלל המערכת רמקולים לקולנוע ביתי, אבל לרוב היא היחידה שנרכשת אחרונה ולכן צריכה להתאים לשאר המערכת סאונד לקולנוע ביתי שלנו.

5/5 - (1 vote)

קבל עוד היום הצעת מחיר למערכת מקצועית:

מערכות הגברה לעסקים

מערכות הגברה לבית הפרטי

קולנוע ביתי מקצועי

מערכות מולטימדיה לעסקים

סגור

כבר ראית ושמעת הכל...?

מגיעה לך מאתנו שיחת ייעוץ חינם להתאמת פתרון מולטימדיה בול בשבילך!

Open chat
שלום וברכה,
אני אלי, הבעלים של א.א. מערכות. אני כאן לעזור..